<< Alegerea, preferinta, dragostea sunt produse ale cunostintelor, ale prejudecatilor, ale obisnuintelor. Trebuie timp si pricepere ca sa fim capabili de dragoste: iubesti dupa ce ai judecat; alegi dupa ce ai comparat. Judecatile acestea se fac fara sa bagam de seama, dar ele sunt reale. Orice s-ar spune, oamenii vor cinsti totdeauna dragostea adevarata: cu toate ca pornirile ei ne ratacesc, cu toate ca nu inlatura unele insusiri rele ale sufletului, ba chiar le produce, totusi presupune si niste insusiri frumoase, fara de care omul nu ar putea-o simti. Alegerea pe care o face de obicei dragostea si pe care o socotim de obicei potrivnica ratiunii este in realitate produsa de ratiune. Se zice ca amorul este orb, fiindca are ochi mai buni decat noi si fiindca vede raporturi pe care noi nu le putem zari. Cel care n-ar avea nici o idée despre merit si despre frumusete ar socoti pe toate femeile bune si cea care i-ar iesi intai in cale i-ar fi cea mai placuta. Amorul nu porneste de la natura, ci pune regula si frau pornirilor ei: multumita ei, un sex nu e atras de alt sex afara de obiectul iubit.
Dragostea trebuie sa fie impartasita: aratandu-ti preferinta, vrei sa fii si tu preferat. Ca sa fii iubit, cata sa te faci vrednic de iubire; ca sa fii preferat, trebuie sa te faci mai vrednic de iubire decat altul, mai vrednic decat oricare altul, cel putin fata de obiectul iubit. Din aceasta pricina, incepi sa te uiti la semenii tai, incepi sa te compari cu ei; astfel se naste intrecerea, rivalitatea, gelozia. Cand sufletul e prea incarcat de o simtire, doreste sa se destainuiasca: din trebuinta de a iubi o femeie, se naste indata trebuinta de a avea un amic. Cand simti ce dulce este a fi iubit, ai vrea sa fii iubit de toata lumea si daca fiecare vrea sa fie preferat, vor fi desigur multi nemultumiti. Din dragoste si din prietenie se nasc neintelegerile, dusmania, ura. Din mijlocul atator pasiuni deosebite, opinia publica isi inalta un tron nezdruncinat si oamenii, ca niste prosti, supusi stapanirii ei, isi intemeiaza viata lor proprie numai pe judecatile altora. >>
J. J. Rousseau
No comments:
Post a Comment